از پیام رسان های داخلی حمایت شود

یکی از اصلی‌ترین بسترهای ناآرامی‌های اخیر در ایران که اعتراضات مردمی را به سمت اغتشاشات هدایت کرد، شبکه‌های اجتماعی و بویژه تلگرام بود. سوءاستفاده از بستر این پیام‌رسان نسبتا فراگیر برای آموزش اقدامات تروریستی و ساخت بمب باعث شد در میانه ناآرامی‌ها، شورای‌عالی امنیت ملی دستور به فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور بدهد. به گزارش «وطن‌امروز»، تجربه شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران و بویژه نقش‌آفرینی آنها در بحران‌های اینچنینی، باعث شد کارشناسان فناوری اطلاعات بر لزوم استفاده از پیام‌رسان‌های بومی تاکید کنند. بر همین اساس نیز روز گذشته 170 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روسای قوا با اشاره به سوءاستفاده دشمنان از پیام‌رسان‌های خارجی برای ایجاد ناامنی، فساد و آشوب در شهرهای ایران، از آنان خواستند حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را در دستور کار خود قرار دهند تا این پیام‌رسان‌ها جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها،  170 نماینده مجلس با امضای نامه‌ای از رؤسای قوای سه‌گانه خواستند از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت و فیلترشکن‌ها را ساماندهی کنند. در این نامه که روز سه‌شنبه 26 دی‌ماه توسط احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیات‌رئیسه مجلس قرائت شد، خطاب به سران قوا آمده است: همانطور که مستحضر هستید در چند ماه گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران با سوءاستفاده از برخی زمینه‌های داخلی حداکثر بهره را از پیام‌رسان‌های خارجی برای ایجاد ناامنی، فساد و آشوب در شهرهای ایران برده‌اند. حمله داعش به مجلس شورای اسلامی، ترویج خشونت، ایجاد آشوب‌های خیابانی اخیر و فروش مواد مخدر و روانگردان‌ها گوشه‌ای از اقدامات دشمنان ملت ایران در بستر پیام‌رسان‌های خارجی بوده است.
در این نامه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور حفظ استقلال سیاسی و فرهنگی کشور، پیشگیری از ناامنی و تجاوز به حریم خصوصی آحاد جامعه، صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی و تامین حقوق شهروندی با آزادی‌های مشروع  و امنیت و آسایش مردم و نیز حمایت از فناوری بومی و توانمندی داخلی از شما روسای قوا خواستاریم ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، دستور فرمایید این پیام‌رسان‌ها جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی شود و نسبت به ساماندهی فیلترشکن‌ها اقدام عاجل به عمل آید.
لوله‌کش خارجی‌ها می‌شویم


پس از پایان ناآرامی‌ها در ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها شرط رفع فیلتر تلگرام را تعهد این پیام‌رسان برای پایان دادن به اطلاع‌رسانی تروریست‌گونه کردند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته بود دولت و بویژه وزارت ارتباطات باید به این سمت بروند که اگر قرار است فعالیت تلگرام در ایران تداوم داشته باشد متعهد شود امنیت کشور را مورد توجه قرار دهد و جلوی حمایت از تروریسم را بگیرد در غیر این صورت مجلس با قوت وارد عمل خواهد شد و با تداوم فعالیت تلگرام موافقت نخواهد کرد. حالا پس از رفع فیلتر تلگرام، به نظر می‌رسد تغییری در رویکرد این پیام‌رسان صورت نگرفته است و همچنان کانال‌ها و گروه‌هایی که ماهیت تروریستی دارند، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز می‌گوید در تلگرام همچنان موارد تروریستی و غیراخلاقی وجود دارد. او می‌گوید با ادامه روند فعلی در حوزه فناوری، ایران تبدیل به لوله‌کش دیگران می‌شود و در سیستم آنها حرکت می‌کند. به گزارش فارس،‌ سیدابوالحسن فیروزآبادی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه رفع فیلتر تلگرام با دستور چه نهادی انجام شد، گفت: رئیس‌جمهور، رئیس شورای‌عالی امنیت است و رفع فیلتر تلگرام با نظر شورای امنیت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است. وی همچنین درباره رفع فیلتر تلگرام بدون حاصل شدن شرایط مورد تقاضا، گفت: مدیران تلگرام به زعم خودشان به این تعهدها عمل کردند. وی در پاسخ به این سؤال که موارد تروریستی و غیراخلاقی همچنان در این شبکه دیده می‌شود که به نظر می‌رسد تعهد عملی نشده، گفت: قبول داریم که این موارد هنوز وجود دارد و حذف نشده و برای ما قانع‌کننده نیست اما آنها به نظر خود به این تعهد عمل کرده‌اند و در این‌ باره اختلاف نظر داریم. وی گفت: دراین‌باره در حال مذاکره هستیم و ان‌شاءالله حل خواهد شد. فیروزآبادی همچنین در سخنانی در مراسم معارفه مدیران جدید مخابرات و همراه اول، گفت: اکنون وضعیت پیام‌رسان ها
در ایران کاملاً انحصاری است، آن‌هم انحصاری که پیام‌رسان مورد استفاده بیشترین سرویس‌دهی را در کشور دارد. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اظهار داشت: از بین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیا که قبلاً حتی اروپایی هم بودند امروز فقط سیستم‌عامل‌های آمریکایی مانده اند و روی موبایل نیز سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قرار دارند که آنها نیز آمریکایی هستند. از سوی دیگر، سرویس‌های ابری نیز در اختیار شرکت‌های آمریکایی از جمله آمازون و گوگل است و به عبارتی شرکت‌های آمریکایی صاحب پلتفرم و سرویس‌های ابری تا پشت دروازه‌های ما می‌آیند و پلتفرم داخل سیستم (سیستم‌عامل) نیز آمریکایی است. با این حساب دیگر حاکمیتی نمی‌ماند و با ادامه این روند لوله‌کش دیگران می‌شویم و در سیستم آنها حرکت می‌کنیم. فیروزآبادی همچنین از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و گفت: دیروز این مصوبه ابلاغ شد که به‌وسیله آن وام بدون بهره تا سقف ۵ میلیارد تومان بدون ضمانتنامه سخت و با سفته به همه پیام‌رسان‌های داخلی داده می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید برنامه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی چه زمانی نتیجه دهد، اظهار داشت: دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند تا مانعی وجود نداشته باشد و باقی کار بر عهده بخش خصوصی است که با این تسهیلات به شرط کمک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم طی یک سال از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی خارج شویم.
  24 نماینده مجلس به روحانی: به جای نقد معصومان به حل بیکاری بپردازید
24 نفر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند: شما باید به دنبال حل مشکل بیکاری و جلوگیری از تحریم‌های آمریکا باشید، نه اینکه به نقد امامان معصوم مشغول باشید و تقاضامندیم از برنامه‌های ماکیاولی پرهیز شود.به گزارش فارس، حجت‌ الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان به اتفاق 23 نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند در شرایط کنونی رکود اقتصادی شما باید اقدام جدی برای رفع بیکاری و رفع معضل کمبود آب،‌ رشد تولید ملی و فقرزدایی کنید. شما باید از تحریم‌های جدید آمریکا و برجام جلوگیری کنید، نه اینکه به نقد امامان معصوم مشغول باشید. در این تذکر آمده است: آقای رئیس‌جمهور! شما گفتید همه باید مورد نقد قرار گیرند و این موضوع استثنا ندارد و تمام مسؤولان قابل نقد‌ند ‌اما ما در کشور معصوم نداریم، حالا یک وقت امام دوازدهم ظهور کرد آنوقت هم می‌شود نقد کرد. این تذکر می‌افزاید: آقای روحانی تقاضامندیم از برنامه‌های ماکیاولی و حاشیه‌سازی و بازی با اعتقادات مردم متدین پرهیز شود، شما خوب می‌دانید  اساس انقلاب اسلامی ما براساس اعتقادات اسلامی، قرآنی و عترت بنا شده است.